Потреби та розвиток дитини від 5 до 7 років охоплюють
період старшого дошкільного віку та готовності
до школи. Це фаза завершення гри як провідної діяльності та
формування почуття компетентності та навчальної мотивації.
Головна задача цього віку, згідно з Еріком Еріксоном-формування працьовитості (ініціативності). почуття
неповноцінності. Дитина починає порівнювати себе з однолітками та
прагне бути успішною у нових видах діяльності.
1. Пізнавальний та Навчальний Розвиток
У цьому віці відбувається інтенсивна підготовка мозку до систематичного навчання.
Формування Логічного Мислення: Дитина
переходить від наочно-образного мислення до
елементів словесно-логічного. Вона здатна класифікувати предмети
за кількома ознаками, розуміти причинно-наслідкові зв'язки, вирішувати логічні
завдання та загадки.
Довільна Увага та Пам'ять: Ці функції
стають довільними. Дитина вже здатна свідомо утримувати увагу на нецікавому, але важливому
завданні (наприклад, виконанні шкільного завдання) протягом 15-20 хвилин.
Розвиток Мови: Словниковий запас досягає високого
рівня (до 3000-4000 слів). Дитина використовує складні речення, переказує
історії та може брати участь у тривалих діалогах.
Потреба у Навчанні: З'являється внутрішня потреба
дізнаватися нове, опановувати грамоту, рахунок та
готуватися до ролі учня.
2. Психологічні та Емоційні Потреби
Потреба в Компетентності
Позитивна Оцінка Зусиль: Дитина має
потребу в тому, щоб дорослі оцінювали її зусилля,
а не лише результат. Похвала «Ти дуже старався, і в тебе вийшло!» важливіша за «Ти
молодець, ти зробив ідеально». Це запобігає формуванню почуття неповноцінності.
Відповідальність: Потреба у посильній відповідальності (допомога вдома, догляд за
тваринами, збір свого портфеля). Це формує самостійність та усвідомлення
обов'язку.
Потреба в Саморегуляції
Емоційний Контроль: Дитина вчиться відкладати бажання та керувати своїми емоціями
відповідно до соціальних правил (наприклад, не кричати в громадському місці).
Моральні Норми: Формуються первинні моральні та етичні поняття (що таке «добре» і «погано»).
Дитина починає орієнтуватися на правила та справедливість.
3. Соціальний Розвиток та Гра
Перехід до Навчальної Діяльності: Хоча сюжетно-рольова гра все ще є важливою, вона набуває складнішого та правильного
характеру (гра з чіткими ролями та умовами). З’являється інтерес до ігор із
правилами (настільні ігри, спортивні ігри).
Стійкі Соціальні Зв'язки: Формуються найкращі друзі та малі групи. Діти вчаться співпрацювати для досягнення спільної мети (наприклад,
перемоги в естафеті).
Взаємодія з Дорослими: Дорослий
стає не лише джерелом турботи, а й носієм знань та авторитету (вчитель, тренер).
4. Фізичні Потреби
Дрібна Моторика: Активний розвиток м'язів
кисті руки (письмо, малювання дрібних деталей, робота з ножицями). Це критично
важливо для успішного старту в школі.
Спортивні Навички: Дитина має потребу в активних
іграх, спрямованих на розвиток координації та балансу (велосипед, плавання, спортивні секції).
Режим: Суворий режим сну та харчування
є необхідним, оскільки розумове та фізичне навантаження зростає, готуючи
організм до навчального процесу.