Потреби і
розвиток дитини від 3 до 5 років
1.Дитина говорить «Я сама», пробує сама вдягатися, прибирати в
кімнаті, готувати іжу, мити посуд. Хоче щоб її вчинки помічали і схвалювали. Це
необхідно для дорослішання, прояв і реалізація потреби до самостійності і
незалежність.
2.Допомагайте, підтримуйте дитину, давайте можливість
розширювати досвід самостійності. Робіть її самостійність безпечною і приємною,
давайте можливість робити вибір,щоб дитина вчилась думати, а не просто
виконувати. В 2.5-3роки дитина в силах самостійно роздягнутися. В 5-6років в
змозі самостійно одягнутися.
3. Одягайтесь разом,вмивайтесь,чистість зуби. Не
відмовляйтесь від запропонованої дитиною допомоги. Дитина вас наслідує, копіює.
Схвалюйте за допомогу, за самостійність.
4.З трьох років у дитини з’являтися бажання досягати і долати
труднощі. Ця якість потребує вашої уваги і підтримки. Успіхи закріплюйте
заохоченням, розвиваючи мотивацію досягнення, пропонуючи нові завдання більш
складні. Але переконатися що вона це вміє виконати завдання, яке ви
запропонували, а потім переходьте до іншого, більш складного.
5.З чотирьох років
діти стають допитливими, і задають багато питань «Чому». Підтримуйте пізнавальну
активність дитини. Відповідайте на питання, а якщо не знаєте відповідь, шукайте
разом з дитиною, це тільки зблизить вас.
6.Будьте уважні, що говорите дитині, як оцінюєте її.
Думки, оцінки, зауваження батьків, впливають на те який образ себе складе
дитина, яка сформується самооцінка. Орієнтири самооцінки формуються саме в
дитинстві, і підтримуються протягом усього життя. Позбутися низької або ж
завищеної самооцінки дуже важко. Коли
батьки підтримують і схвалюють активність, самостійність, дослідження дитини,
вона відчуває свою цінність, важливість для оточуючих, задоволення тим, що вона
робить і вміє. Таким чином формується нормальна адекватна позитивна самооцінка.
7.Більше помічайте в дитині гарних якостей, вчинків,
поведінку, відзначайте говоріть їй про це.
8.Виражайте своє невдоволення, але конкретною дією дитини
«Мені образливо коли ламаєш мої речі , а не дитиною в цілому «Ти поганий».
Можна засуджувати вчинки але не почуття.
9.Не порівнюйте свою дитину з іншими, це знижує самооцінку і
дитина починає себе порівнювати, та не прислухатися до своєї думки. Порівнюйте якою
дитина була вчора і чого навчилася сьогодні. «Вчора ти не міг виконати це
завдання, а сьогодні ти зміг, у тебе все вийшло, ті виконав навіть краще а ніж
думав».
10.Дуже важливо говорити як треба робити, а не як не
треба «Ти такий замкнений, не треба мовчати» краще сказати «Ти можеш говорити
про те що думаєш,
мені буде цікаво».
11.Змінюйте свої висловлювання до дитини з негативних на
позитивні. Кожна з особливостей вашої дитини є реальною, повільна чи активна, стійка
до стресу чи вразлива. Навряд чи з активної дитини ви зробите повільну і
навпаки. Навчіть дитину просто контролювати свою поведінку і використовувати
свої особливості максимально. «Будь ласка, вдягайся швидше, і ми встигнемо
погратися».
12.Висувайте реальні вимоги до дитини, враховуючи вікові
й індивідуальні властивості вашої дитини.
13.Залучайте дитину до спільного вирішення проблем. Як
провести вихідні, куди краще піти
гуляти,що подарувати мамі, дідусю, на день народження. Тоді дитина буде
відчувати себе учасником а не об’єктом примусу.
14.Почуття і переживання дуже бурхливі, швидко переходять
від одного емоційного стану до іншого. Діти не знають як володіти собою.
Важливо почати вчити виражати свої почуття. Правила поведінки в суспільстві
контролювати свої почуття, однак не забуваємо про уміння виражати почуття, свої
переживання. А для цього батькам і самим прийдеться повчитися.
15.Допомагайте дитині зрозуміти що вона відчуває, яку
емоцію, або почуття, злість чи роздратування, образився чи засмутився. Говоріть
дитині «Я бачу що ти роздратована,тим що…. Ти засмутився, що ми не пішли….Таким
чином дитина з часом починає розуміти що відчуває, а майбутньому розуміє що
відчувають оточуючі.
16.Купіть дитині грушу для биття, влаштовуйте хвилинку
витівки,кидайте кульки,рвіть папір,безпечне спущення пару. Не змушуйте дитину зразково сидіти
якщо це не заняття, дозволяйте гратися, відволікатися. Навчіть дитину
медитувати релаксувати, щоб вміти заспокоїтися. Показуйте способи як безпечно
можна подолати негативні емоції. Тільки з 5 років дитина починає вчитися
контролювати емоції, при умові, що ви ії навчили насамперед власним прикладом,
і самі адекватно виражаємо емоції і почуття до інших людей, та в стресових
ситуаціях.
17.Дитина не відчуває сором але формується
співпереживання, співчуття оточуючим. Діліться з дитиною своїми
переживаннями,коли вам сумно, коли прикро.
18.Для того
щоб дитина спілкувалась з іншими дітьми, вона повинна вміти чекати своєї черги,
ділитися, поступатися, дружелюбно ставитися до інших дітей, хотіти з ними
гратися. Спостерігайте за дитиною які саме дії маляти приводять до складнощів і
конфліктів,чому вона це робить? Можливо дуже багато дозволяється вдома,тому на
майданчику віднімає всі іграшки в дітей?
19.Коли діти граються не варто втручатися дорослим якщо
це не загрожує життю. Дайте можливість вашій дитині вчитися спілкуватися
дружити, взаємодіяти з іншими дітьми.
20.Привчайте дитину до того що є інші люди, у них є свої
потреби,права,і їх потрібно поважати. Не забувайте про себе. Дитини не повинна
заходити у вашу кімнату без стуку, поки ви не встанете самі. Навчіть дитину
займати себе самостійно. Твердо дотримуйтесь правил.
21.Діти краще реагують на прохання зробити щось, чим на
вимогу не робити чогось.
22.Якщо ви вважаєте що ваша дитина уперта , уважніше
придивіться до ваших з нею відносин: чи не занадто часто ви наполягаєте на
своєму,чи даєте ви можливість прийняти своє рішення,чи не занадто ви
принципові, чи пояснюєте ви свої вимоги, чи більше у вашому спілкуванні слів
зобов’язаний, повинен, зможеш,я вимагаю. Упертість дитини існує тільки разом з
потребою батьків за будь яку ціну досягти беззаперечної слухняності. Чим
старшою буде дитина тим частіше ви будете зіштовхуватися з упертістю,тим
важливіше для неї мати свою думку,приймати рішення,виявляти незалежність, діяти
самостійно.
23.Кращий час віддавати дитину до дитячого садка між з
трьох років. Спостерігайте за дітиною в садочку чи подобається їй там, гарний
садок місце гучне, як спілкується займається вихователь,які заходи впливу
застосовує. Допоможіть увійти в садок дитині. Перші дні будьте там. Добре коли
дитина сама відпустить вас. Спочатку залишайте дитину на декілька годин,потім
до обіду,а потім уже з ранку до вечора. Розстаючись не забувайте наголосити, що
неодмінно повернетесь за нею.
24.У дітей погано розвинені навички самообслуговування
,важче адаптуватись дітям повільним, флегматичним, коли їх кваплять, погано
розвинені навички налагодження контакту,
через велику кількість страхів,невпевненості в собі,загальної емоційної
нестійкості.
25.Дітей дуже цікавить їх тіло. З року дитина досліджує
своє тіло торкається своїх статевих органів. В 3-5 років дитина грається своїми
статевими органами. Помітивши що ваша дитина мас турбує,не фіксуйте увагу на
цьому,щоб вона не почувала себе винною, не кричіть, не загрожуйте, не карайте.
Мастурбація може бути способом зняття напруги і іноді єдиним. Замисліться чи
може дитина проявляти себе, чи відстоює свою думку, бажання, чи багато в неї
інтересів,чи виявляє свої почуття і бажання,чи немає в її житті ситуації
напруженої з якою не може справитися Гуляйте разом,читайте, розмовляйте. Коли
дитина задає питання про секс,як з’являються діти, не лякайтеся питань, краще ви
відповісте ніж в інших місцях. Важливо розповісти на зрозумілій для дитини
мові. Скористайтеся книгами на тему
сексуального розвитку.
26.В цей період поведінка дитини стає більш усвідомленою.
Але розумові можливості ще недостатньо дозрілі і логіка тільки починає
формуватися. Дитина не завжди може пояснити свою поведінку і поведінку інших
людей,тому її вчинки часто імпульсивні.
27.Дитина може злитися коли не може впоратися з тим що
задумала, коли її бажання не задовольняються, втомилася, хоче звернути на
себе увагу, хворіє, батьки не приймають
злості, увесь час говорять «не можна», сумно чи налякана. На агресивність
дитини впливає оточення родини, члени
родини постійно кричать, і в родині багато напруги, або б’ють дитину. Будьте
спокійні, вживайте такі слова і дії, що, іноді ви можете не схвалювати її
недоречну поведінку, але це не зменшує вашої любові до неї.
З повагою, Людмила Курякова, приватна практика: медична психологиня, кваліфікація гештальт-консультантки з індивідуальної та групової психокорекційної і психотерапевтичної роботи з дітьми, підлітками та їх сім'ями. В психологічній роботі використовую арттерапевтичні методи і методики, КПТ техніки, тілесно-орієнтовані вправи, та притчі позитивної психотерапії. Парапсихологиня/дослідниця парапсихічних явищ і здібностей людини. Консультантка з основ дієтології, системи збалансованого харчування, фітопрофілактики, превентивних антиейджингових методів. Консультантка з народної і нетрадиційної медицини, знахарка/використання молитов, дарів природи для життєвої сили (енергоінформаційні методи лікування, лікування словом, травознавство). Авторка наукової праці "Музична терапія із застосуванням тибетської чаші та куль здоров'я Баодінга як засіб для зменшення м'язової напруги і тривоги при тривожних розладах". Членкиня ВГО «Асоціація фахівців з народної і нетрадиційної медицини України»; дійсна членкиня ВГО «Асоціація превентивної та антиейджинг медицини; асоціативна членкиня ВГО «Арт-терапевтична асоціації» (Київ); членкиня Громадської спілки «Національна психологічна асоціація»; власниця інтернет-магазину послуг, продуктів, товарів, для зміцнення здоров’я, зцілення душі і тіла, покращення якості життя «Знахарська Лавка-Родинна Лавка»; авторка книги «Психологічна Знахарська Допомога» 2022р.; Блокнот «Рекомендації з харчування для зміцнення здоров’я і нормальної ваги» 2021р.; «Ментальне Таро Міли М’яти» 2021р.; «Мудрість Життя-Щоденник Натхнення» 2015р.; Публікації у ЗМІ: Вплив харчової поведінки та соматичне здоров’я)-Газетний Комплекс ПП «Інтернет-медіа» Газета 2000-Блоки «Вікенд-Здоров’я», «Місто»-2-12-2013р.; Співавторка (2008р.), в Міжнародному гуманітарному Центрі «Розрада» Проект «Насильству-«Ні» Зробимо Україну Територією без домашнього насильства», за підтримки Трастового фонду ООН по викоріненню насильства проти жінок (ЮНІФЕМ), тренер Ворк-Шоп-Майстер-Клас «Насилля як життя», «Коли дитина у нас в терапії» для представників центрів соціальної роботи, відділів у справах сім’ї та молоді, представникам районних управлінь МВС, дільничних міліціонерів, відділів кримінальної міліції у справах дітей та представників громадських організацій; Розробка проектів «Захист прав дитини при розлученні», «Діти трудових мігрантів. Методика діагностики моделей поведінки дітей трудових емігрантів.
Записатися на онлайн
консультацію:
https://gekata.com.ua/psihologchn-konsultac-onlayn
https://gekata.com.ua/psihologchn-konsultac-onlayn/konsyltaciya-dutyachogo-psuhologa