Потреби та розвиток дитини від 3 до 5 років охоплюють дошкільний вік. Це період формування ініціативи, бурхливого розвитку уяви та становлення соціальних навичок.
Головна задача цього віку, за Еріком Еріксоном-подолання протиріччя між ініціативою та почуттям провини. Дитина вчиться
самостійно планувати та виконувати дії.
1. Психологічні та Емоційні Потреби
Потреба в Ініціативі та Самостійності
Діяльність: Дитина має потребу самостійно вирішувати, чим займатися, і брати участь у
побутових справах («Я хочу мити посуд!», «Я сам приберу2). Заохочення цих
спроб, навіть якщо вони недосконалі, підтримує почуття компетентності.
Творчість: Потреба у вільній
творчості (малювання, ліплення, конструювання). Це дозволяє дитині
виражати свої думки та почуття, які вона ще не може передати словами.
Межі: Хоча дитина прагне незалежності,
вона все ще потребує чітких, послідовних і логічних меж,
які забезпечують безпеку та структуру.
Потреба в Емоційній Регуляції
Дитина вчиться керувати сильними емоціями. Потреба у проговоренні емоцій з дорослим: «Ти засмутився, бо
іграшка зламалася. Давай полагодимо».
Потреба у приналежності — відчутті, що вона є важливою та любимою
частиною сім'ї та групи.
2. Розвиток та Провідна Діяльність
Провідною діяльністю дошкільника є сюжетно-рольова гра.
Гра та Уява
Рольова Гра: Дитина активно грає в «сім'ю», «лікаря»,
«магазин». Це допомагає засвоювати соціальні ролі,
вчитися співпраці та розвивати уяву.
Магічне Мислення: Діти вірять у магію,
супергероїв та одухотворяють предмети. Це нормальний етап розвитку, який
підтримує творчі здібності.
Спільна Гра: Потреба у взаємодії
з однолітками (садок, майданчик). Дитина вчиться ділитися, домовлятися, сперечатися та знаходити
компроміси.
Пізнавальний Розвиток
Розвиток Мови: Словниковий запас зростає
експоненціально. Дитина постійно ставить запитання «Чому?» та «Навіщо?».
Поняття: Формуються базові поняття кольору, форми, розміру та починається усвідомлення часу (вчора, завтра).
3. Фізичні та Соціальні Потреби
Фізична Активність
Потреба у русі: біг, стрибки, лазіння, катання на велосипеді.
Розвивається велика та дрібна моторика (зав'язування шнурків,
використання ножиць).
Спортивні Навички: Дитина опановує базові
спортивні навички, що дає відчуття фізичної сили та впевненості.
Соціальні Навички
Егоцентризм: Хоча дитина вчиться співпрацювати,
вона залишається егоцентричною- бачить світ переважно зі своєї точки зору. Потреба у навчанні перспективі іншої людини («Як себе почуває лялька, коли
ти її кидаєш?»).
Навички Догляду за Собою: Дитина має
потребу навчитися самостійно одягатися, їсти, чистити
зуби та користуватися туалетом. Це посилює її відчуття автономності.