Потреби і
розвиток дитини від 7 до 9 років
1.Дитина здатна зосередитися, тривалий час займатися
однією справою, бути уважною, висидіти урок, з’являється бажання вчитися і ходити до
школи. Виражена потреба в руховій активності.
2.До 11 років провідною діяльністю залишається ігрова, а
не навчальна .
3.Увагу і інтерес викликають малювання, образне уявлення
предметів і ситуацій. Важливими є емоції в будь якій ситуації.
4.Дозволяйте дитині мати свої бажання, думки, проявляти
свою внутрішню суть, свій потенціал, розвивати свою індивідуальність..
5.В школі, на перервах потрібно ходити, бігати, щоб зняти
внутрішнє напруження. Дитина має потребу в розслабленні , відпочинку,
переключенні, як у процесі навчання, так і після навчального дня.
6.Допомагайте дитині формувати свої способи навчання, поведінки
в класі з однолітками,стосунки з вчителями. Пам’ятайте, будь яка навичка
вимагає часу.
7.В цьому віці остаточно неможна виявити всі здібності
дитини, так як вони формуються і розвиваються. Важливо розрізняти інтереси і
нахили у дитини. Наприклад, гарно виходить вирішувати математику, логіку, а
дуже подобається ЯДС (я досліджую світ). Важливо помічати здібності які
пов’язані зі шкільними предметами, і здібності, організовувати інших
дітей,знаходити контакт з вчителями,спортивні здібності, конструювати та запускати
прилади з робототехніки, гарно співати чи танцювати.
8.Навчальна діяльність на початку мотивується:
пізнавальними мотивами-захоплює процес навчання,подобається те чому дитину навчають;
соціальними мотивами – хочеться бути учнем, отримувати високі оцінки,ствердження
в колективі, прагнення до переваг і визнання однолітками,прагнення до похвали.
9.Якщо склалося так що дитині потрібно вчити те що нею
вже засвоєно і їй не цікаво,розширюйте її знання,ускладнюйте завдання,шукайте
способи застосування їх в житті. Максимально включайте в знання творчість,
цікаву гру,змагання.
10. Завжди хваліть дитину за старанність.
11. Підбирайте вправи для розвитку руки, якою пише
дитина, щоб сформувати гарний почерк.
12.Спостерігайте, щоб дитина все розуміла, пояснюйте як
задавати питання, щоб отримувати відповідь, вчіть де відповіді шукати. І якщо
дитина задала питання, на яке ви не знаєте відповіді, скажіть чесно, що не
знаєте, і знайдіть відповідь разом. Таким чином ви покажете дитині приклад, що
неможливо знати все, але якщо є питання, то завжди можливо знайти відповідь різними
способами і отримати відповідь з різних джерел знань.
13.Режим виконання уроків, домашніх завдань, найкраще
робити на ГПД (групі продовженого дня)
щоб дитина прийшла зі школи і відпочивала, а не знову навчалася. Нервова
система дитини перенапружена за години навчання в школі, плюс доповнюючи
заняття і спортивні секції. І для того щоб дитина встигала відновлюватися до
слідуючого навчального дня, потрібен гарний відпочинок, від уроків
першочергово. І краще після уроків дати дитині взагалі нічим не займатися,
побути на одинці з собою, пере загрузитися, переключитися і розслабитися. Потім
по бажанню дитини йти на прогулянку, або ж просто погратися разом. Тобі дитина
із задоволенням буде йти на слідуючий день в школу, і як губка наповнювати себе
новими знаннями враженнями, та досягненнями. І звичайно психічно і фізично буде
здоровішою. Хоч і вимоги в теперішній час зависокі до дітей, та для батьків
здоров’я дитини насамперед, а потім вже оцінки. І якщо ви помічаєте за дитиною,
чи дитина просто падає з ніг після школи від втоми, то може не потрібно її
віддавати на ще одну спортивну секцію, і ще одну мову вивчати? У кожної дитини
свій резерв сил, енергії, і свої індивідуальні потреби для повноцінного
розвитку.
14.Критика і осуд дитини за оцінку, користі не принесуть
ні вашій дитині ні вам. У дитини сформуєте низьку самооцінку, невпевненість в
своїх силах і здібностях, і ворожі недовірливі відносини між вами. Говоріть про
конкретну ситуацію з якою дитина не змогла справитися, а не критикуйте саму
дитину як особистість. Наприклад «У тебе не виходить це завдання, тому що ти не
хочеш тренуватися виконувати його» Замість «Ти що взагалі, як можна бути таким
не розумним, щоб не знати як виконати це елементарне для другого класу
завдання, і тобі не соромно. Всі можуть а ти ні». Намагайтеся розібратися у чому причина і що потрібно зробити щоб
поліпшити ситуацію. Не завжди багатогодинне сидіння за уроками підвищує
успішність. Може бути що дитина не зрозуміла базову тему, або ж проблема оцінок
проблема стосунків з однолітками, насміхаються, не приймають у свій колектив. Приділяйте
більше уваги успіхам, говоріть про це дитині більше, а ніж те що в дитини не вийшло. Тоді успіхів у дитини буде
більше, ви сформуєте в ній віру в свої
можливості і досягнення хороших результатів.
15.Дуже важливо щоб перший вчитель дитини знав
особливості вашої дитини, схвалював її, і підтримував у починаннях. Зусилля що
не підтримується значущими дорослими, швидко стомлюють і виснажують дитину. І
вона відмовляється ходити до школи.
16.Дитина часто відмовляється йти до школи, тому що не вміє
спілкуватися з дітьми, штовхається, б’ється, не вміє домовлятися, ображається,
плаче, лякається, нав’язує свої правила в грі, хоче бути тільки лідером і
тільки вигравати, труднощі у спілкуванні сприймає як на нелюбов до навчання.
Ось чому важливо помічати з яким настроєм дитина йде до школи, з яким
приходить, не карати за відвертість дитину, щоб розуміти що відбувається з нею
в школі і вчасно допомогти. Дуже важливо вчити дитину контролювати свої емоції
адекватної виражати, поведінку, коректувати спілкування з однолітками і
вчителями. Розповідайте конкретні приклади, як можна і потрібно поступати в
конкретних ситуаціях. Пояснюйте причинно наслідкові зв’язки, «Якщо ти штовхнеш
або вдариш свого однокласника, він може впасти вдаритися об тверду поверхню і
навіть померти, або ж від сили твого удару, і за це садять за грати, а
однокласник більше не оживе. І таким чином можна загубити і своє життя і другої
людини. Ось чому битися і штовхатися небезпечно. І потрібно вчитися бути сильним
словами, а не кулаками. Боротися можна тільки на тренуваннях. Але якщо тебе
вдарили, захищайся блокуючи удари, а не нападай першим. А якщо компанія напала,
втікай, ваші сили не рівні, життя дорожче.»
17.Якщо увага вашої дитини весь час переключається, не може навіть 15
хв. сконцентруватися і виконати вправу, або висидіти урок, зверніться до дитячого невропатолога,
дитячого психоневролога, медичного психолога дитячого, дитячого психіатра, щоб
зрозуміти причину - чи це особливості фізіології,чи особливості реакції на
сімейну ситуацію, чи особливості виховування і розвитку. Для такої дитини
важливо розробити індивідуальну програму психічного і фізичного розвитку.
18.Дитина з першого класу повинна поступово навчитися
сама нести відповідальність за свої уроки. Спочатку ви допомагаєте, потім
просто знаходитеся з дитиною в одній кімнаті. Поступово скорочуйте час поруч. Заохочуйте
самостійне виконання. «Я пишаюсь тобою, що ти сам робиш уроки», «Супер, у тебе вийшло все, без
моєї допомоги, ти вже можеш сам, як я рада за тебе, який же ти молодець», «Я
пишаюсь тобою, як тобі було важко самому виконати вправу, але ти зміг, і зможеш
все що захочеш».
19.Знайдіть для своєї дитини школу де її активність і
творчість будуть підтримуватися.
20. Коли ви забороняєте, дивитись телевізор, комп’ютер,грати
на телефоні, пропонуйте альтернативу не менш цікаву, і звертайте увагу дитини
на все що її оточує. Скільки в неї є багато іграшок, і можна придумати цікавих
ігор. Що є інструменти для творчості, і наприклад можна намалювати свою мрію. І
що вона вже може і вміє себе розважати, щось дуже цікаве і корисне. Встановлюйте конкретний ліміт
дозволеного часу гри на телефоні, комп’ютері. Тобто годину граєш, 3 години
відпочиваєш. Якщо не будеш вчасно класти, або брати телефон, то завтра гратися
на телефоні не можна буде. Таким чином ви навчите дитину виконувати і не
порушувати одне із головних правил ігри в гаджети. І дитина не буде
протестувати, якщо ви чесно теж буде слідкувати за часом і не порушувати
правила, які самі ж встановили.
21.Ставлення дитини до друзів і розуміння дружби, протягом
молодшого шкільного віку динамічне. Діти в 5-7років вибирають друга за
зовнішніми причинами, наприклад, діти
сидять разом за однією партою, живуть в одному будинку, ходять на одні
доповнюючи заняття. Дружні зв’язки неміцні, і не довго тривалі. В 8-10 років гостро переживають переїзд,
втрату друзів, і вважають друзями тих хто допомагає їм, відгукується, розділяє
їх інтереси. Стають важливі якості у друга: доброта, уважність, самостійність,
впевненість у собі, чесність. В 9-10років гостріше переживають зауваження,
отримані в присутності однокласників, сором’язливість, незадовільна позиція в
групі однолітків, загострення агресивних реакцій.
22.Важливо вчити нормальному, адекватному вираженню своїх
емоцій, почуттів, за допомогою слів, малюнків, ведення щоденника, спору.
Важливо навчити дитину керувати своєю поведінкою, демонструючи, що ви поважаєте
її страх, готові допомогти їй здолати його. Будьте м’якими,
але наполегливими, вчіть відкриватися, і ділитися почуттями. Розповідайте чесно
свій досвід, і як ви справлялися в аналогічних складних ситуаціях, і чому не
спрацює саме те що пропонує дитина, до яких наслідків призведе така поведінка
дитини. Вчіть дитину запитувати у інших людей, що ті мали на увазі, що
відчувають коли вона себе так поводить.
23.Для того щоб дитина почувала себе щасливою, була здатна краще адаптуватися в новому середовищі, пов’язаному з процесом навчання, їй необхідно мати позитивне уявлення про себе. З розвитком активності,з підвищенням пізнавального інтересу, прагнення до діяльності, з орієнтацією на результат і соціальну оцінку цього результату, є головним завданням формування почуття вправності і здатності зробити, впевненості в своїх силах. Самооцінка складається з щоденних реакцій дорослих на поведінку та вчинки дитини. Задумайтесь скільки разів ви сьогодні схвалювали дитину а скільки разів критикували? Чим більше позитивних надбань буде у молодшому віці, тим легше дитина впорається з труднощами підліткового віку.
З повагою, Людмила Курякова, приватна
практика: медична психологиня, кваліфікація гештальт-консультантки з
індивідуальної та групової психокорекційної і психотерапевтичної роботи з
дітьми, підлітками та їх сім'ями. В психологічній роботі використовую
арттерапевтичні методи і методики, КПТ техніки, тілесно-орієнтовані вправи, та
притчі позитивної психотерапії. Парапсихологиня/дослідниця парапсихічних явищ і
здібностей людини. Консультантка з основ дієтології, системи збалансованого
харчування, фітопрофілактики, превентивних антиейджингових методів.
Консультантка з народної і нетрадиційної медицини, знахарка/використання
молитов, дарів природи для життєвої сили (енергоінформаційні методи лікування,
лікування словом, травознавство). Авторка наукової праці "Музична
терапія із застосуванням тибетської чаші та куль здоров'я Баодінга як засіб для
зменшення м'язової напруги і тривоги при тривожних
розладах". Членкиня ВГО «Асоціація фахівців з народної і
нетрадиційної медицини України»; дійсна
членкиня ВГО «Асоціація превентивної та антиейджинг медицини; асоціативна членкиня ВГО
«Арт-терапевтична асоціації» (Київ); членкиня
Громадської спілки «Національна психологічна асоціація»; власниця інтернет-магазину послуг, продуктів, товарів, для
зміцнення здоров’я, зцілення душі і тіла, покращення якості життя «Знахарська
Лавка-Родинна Лавка»; авторка книги «Психологічна Знахарська Допомога» 2022р.;
Блокнот «Рекомендації з харчування для зміцнення здоров’я і нормальної ваги»
2021р.; «Ментальне Таро Міли М’яти» 2021р.; «Мудрість Життя-Щоденник Натхнення»
2015р.; Публікації у ЗМІ: Вплив харчової поведінки та соматичне
здоров’я)-Газетний Комплекс ПП «Інтернет-медіа» Газета 2000-Блоки
«Вікенд-Здоров’я», «Місто»-2-12-2013р.; Співавторка (2008р.), в Міжнародному
гуманітарному Центрі «Розрада» Проект «Насильству-«Ні» Зробимо Україну
Територією без домашнього насильства», за підтримки Трастового фонду ООН по
викоріненню насильства проти жінок (ЮНІФЕМ), тренер Ворк-Шоп-Майстер-Клас
«Насилля як життя», «Коли дитина у нас в терапії» для представників центрів
соціальної роботи, відділів у справах сім’ї та молоді, представникам районних
управлінь МВС, дільничних міліціонерів, відділів кримінальної міліції у справах
дітей та представників громадських організацій; Розробка проектів «Захист прав
дитини при розлученні», «Діти трудових мігрантів. Методика діагностики моделей
поведінки дітей трудових емігрантів.
Записатися на онлайн
консультацію:
https://gekata.com.ua/psihologchn-konsultac-onlayn
https://gekata.com.ua/psihologchn-konsultac-onlayn/konsyltaciya-dutyachogo-psuhologa