+38 (067) 498-39-99 Пн.-Пт.: 10.00-19.00

Механізми казкотерапії

18.11.2021
Переглядів: 1347


Механізми казкотерапії: метафоричність, причинно-наслідкові зв'язки, усвідомлення вигоди від правильної поведінки та емоційний заряд. Казки є чудовими прикладами того, як можна через образну мову (Дракон, вірус Вітрянка) працювати з поведінкою та страхами.

Казка: «Загублений Ключ до Тиші»

Жив у великій Залі Речей дорослий, сильний Дуб. Звали його просто-Пан Корінь. Він був надійним, мав багато гілок (робочих проектів) і глибоко сидів у землі (відповідальність). Він завжди знав, що робити, і всі до нього зверталися по поради.

Але останнім часом Дуб Пан Корінь почав відчувати дивний, неприємний шум у своїй кроні. Шум був схожий на дзижчання тисячі стурбованих бджіл. Це було Хронічне Занепокоєння.

Чим більше він намагався працювати (тягнути гілки до сонця) чи більше відпочивати (опускати листя), тим голоснішим ставав шум. Він не міг зосередитися, його кора тріскалася, і він почав скидати зелене листя (втрачати енергію).

Одного дня Пан Корінь зрозумів, що це Занепокоєння не прийшло ззовні-воно народилося всередині його стовбура. Це був маленький, але дуже метушливий Хробачок Тривога, який постійно гриз його коріння і шепотів: «А якщо вітер зламає гілку? А якщо не вистачить води? Ти недостатньо міцний!»

Пан Корінь відчув, що втрачає свою міцність. Він хотів, щоб цей шум зник, щоб повернулася та глибока, стабільна тиша, яку він пам’ятав.

Він спробував сварити Хробачка Тривогу, але той сміявся і гриз ще голосніше. Тоді Пан Корінь вирішив звернутися до своєї старої знайомої, Мудрої Сови, яка жила на найвищій гілці.

Сова, вислухавши його, сказала: «Любий Пане Кореню, ти намагаєшся вигнати Тривогу, але вона-частина твого росту. Секрет Тиші не в тому, щоб її вигнати, а в тому, щоб її усвідомити. Ти загубив Ключ до Тиші».

Ключ, за словами Сови, був захований у ґрунті, біля самого коріння, але він був не золотий, а дихаючий.

Сова наказала: «Кожного разу, як ти чуєш дзижчання Тривоги, ти не борись. Ти спрямуй свій погляд униз до ґрунту, і зроби глибокий Вдих (на 4 рахунки), щоб набрати сил від землі, і повільний Видих (на 6 рахунків), щоб звільнити місце для тиші. Коли ти дихаєш, ти фіксуєш Хробачка, і він не може гризти, бо ти зайнятий відновленням. А коли ти його не годуєш увагою, він засинає».

Пан Корінь почав практикувати. Спочатку було важко, шум був дуже гучним. Але щоразу, коли він свідомо сповільнював своє дихання і фіксував свою увагу на відчутті землі під корінням, дзижчання Хробачка Тривоги ставало тихішим. Згодом він зрозумів, що Ключ до Тиші-це не предмет, а його власне дихання і свідоме повернення до моменту «тут і зараз», до свого коріння. Тиша була не відсутністю шуму, а силою його внутрішнього спокою. Дуб знову відчув себе міцним.

 

Психоаналіз та Рефлексія Казки

1. Назва та Проблема

Назва: «Загублений Ключ до Тиші».

Про що казка: Про пошук внутрішнього спокою та боротьбу з хронічним ментальним шумом та занепокоєнням.

Актуальна проблема: Виснаження від тривоги та неможливість зупинити внутрішній монолог, що спричиняє фізичну втому.

2. Головний Герой

Хто: Пан Корінь (дорослий, сильний Дуб).

Вік: Дорослий вік (символізує зрілу особистість, на яку покладена велика відповідальність).

3. Час Казки

Казка Сьогодення. Вона відображає актуальний стан, коли професійна сила (Дуб) страждає від внутрішнього конфлікту та стресу.

4. Ситуація та Почуття

Ситуація: Пан Корінь чує Хронічне Занепокоєння (дзижчання бджіл / Хробачок Тривога), що руйнує його цілісність.

Почуття: Виснаження, роздратування, втрата фокусу (скидання листя).

Чого насправді хоче: Глибокої, стабільної тиші (внутрішнього спокою, ментальної ясності, відновлення енергії).

5. Актуальна Проблема

Проблема: Тривога, що маскується під гіперконтроль/гіперактивність (Хробачок, який гризе коріння, постійно наштовхуючи на думки «а якщо»).

6. Вирішення Проблеми

Спосіб у Казці: Проблема вирішується через усвідомлення (фіксацію) та фізичне заземлення (дихання). Пан Корінь не виганяє Тривогу, а приймає її існування, зміщуючи фокус уваги на дихання та коріння.

Застосування у Житті: Цей спосіб ідеально відображає техніку (Усвідомленості) та дихальні вправи (наприклад, 4-6), які використовуються для корекції гострих тривожних станів та повернення до соматичного відчуття (заземлення).

7. Хто Допоміг

Помічник: Мудра Сова (живе на найвищій гілці).

Комунікація та Відповідальність: Сова символізує мудрість, отриману через досвід, або раціональну частину «Я» / терапевта. Сова не вирішила проблему за нього, а дала інструкцію (Ключ).

Відповідальність: Відповідальність лежить на Панові Корені (він повинен сам дихати і сам фіксувати увагу). Це вказує на те, що я покладаю відповідальність за свій стан на себе, використовуючи зовнішню підтримку як консультацію.

8. Схожість із Реальністю

Психоаналіз: Дуб-це образ відповідальності та сили. Шум-це нескінченний потік робочих та особистих задач, які викликають тривогу за майбутнє («А якщо вітер зламає гілку?»). Я намагаюся «задавити» тривогу роботою або аналізом, що тільки посилює «гризіння». Казка показує, що мені необхідно свідомо зупинятися і повертати фокус на тіло (дихання), щоб відновити стабільність.

9. Чому Вчить Казка (Мудрість)

Урок: Справжній спокій (Тиша)-це не відсутність проблем (шуму), а внутрішня здатність повертатися до свого центру (коріння) через усвідомлення та дихання, навіть коли проблеми існують. Не варто намагатися вигнати негативні емоції; краще їх фіксувати та не годувати своєю увагою.

Відгуків: 0

Написати відгук

Схожі статті

Дитячі страхи

Дитячі страхи

Дитячі страхи - це нормальний етап розвитку. Вони відображають зростання уяви та розуміння дитиною детальніше

Дитячі істерики! Що робити?

Дитячі істерики! Що робити?

Дитячі істерики – це нормальна частина розвитку, особливо у віці від 1 до 4 років, коли дитина ще н детальніше

Керування емоціями для дітей від 5 років

Керування емоціями для дітей від 5 років

Керування емоціями для дітей від 5 років-це не про те, щоб перестати відчувати, а про те, щоб навчи детальніше

Психологічний розвиток дитини

Психологічний розвиток дитини

Психологічний розвиток дитини-це безперервний процес якісних змін у мисленні, емоціях та соціальній детальніше

Формування безпечної поведінки дитини

Формування безпечної поведінки дитини

Формування безпечної поведінки дитини, що охоплює фізичну, соціальну, емоційну безпеку та навіть ас детальніше

Потреби та розвиток дитини від 0 до 3 років

Потреби та розвиток дитини від 0 до 3 років

Потреби та розвиток дитини від 0 до 3 років є критично важливими, оскільки в цей період формується детальніше

Потреби та розвиток дитини від 3 до 5 років

Потреби та розвиток дитини від 3 до 5 років

Потреби та розвиток дитини від 3 до 5 років охоплюють дошкільний вік. Це період формування ініціатив детальніше

Потреби та розвиток дитини від 5 до 7 років

Потреби та розвиток дитини від 5 до 7 років

Потреби та розвиток дитини від 5 до 7 років охоплюють період старшого дошкільного віку та готовност детальніше

Потреби і розвиток дитини від 7 до 9 років

Потреби і розвиток дитини від 7 до 9 років

Період від 7 до 9 років охоплює молодший шкільний вік. Це ключова фаза, коли провідною діяльністю с детальніше

Потреби і розвиток дитини від 10 до 15 років

Потреби і розвиток дитини від 10 до 15 років

Період від 10 до 15 років охоплює середній підлітковий вік і є фазою найбільш інтенсивних біологічн детальніше

Потреби і розвиток дитини від 15 до 18 років

Потреби і розвиток дитини від 15 до 18 років

Період від 15 до 18 років-це етап пізнього підліткового віку та ранньої юності, який характеризуєть детальніше