Психологічний розвиток дитини-це
безперервний процес якісних змін у мисленні, емоціях та соціальній взаємодії.
Дві основні моделі, що описують ці стадії-це психосоціальна теорія Еріка
Еріксона (фокус на конфліктах та соціальній взаємодії) та когнітивна теорія Жана Піаже (фокус на мисленні та
пізнанні).
Ось огляд ключових психологічних стадій розвитку:
1. Немовля (0–1 рік)
|
Аспект |
Характеристика |
|
Психосоціальна Задача (Еріксон) |
Базове довір'я. Недовіра. Формується
базова віра у світ, його безпечність та передбачуваність, залежно від
чуйності та постійності догляду дорослих. |
|
Когнітивний Розвиток (Піаже) |
Сенсомоторна стадія. Дитина
пізнає світ через відчуття та рухи (смоктання, хапання, погляд). Наприкінці
періоду формується постійність об'єкта (розуміння,
що об'єкти існують, навіть коли їх не видно). |
|
Ключова Потреба |
Фізична та емоційна безпека, надійна прив'язаність (чутлива
реакція на плач). |
2. Ранній Вік (1–3 роки)
|
Аспект |
Характеристика |
|
Психосоціальна Задача (Еріксон) |
Автономія. Сором та сумнів. Дитина
прагне самостійності («Я сам!»), вчиться контролювати своє тіло (туалетні
навички). Успіх веде до волі та
впевненості. |
|
Когнітивний Розвиток (Піаже) |
Перехід до Доопераційної стадії. Активний
розвиток символічного мислення (використання слів і образів
замість прямих дій). |
|
Ключова Потреба |
Безпечне дослідження середовища
та послідовні межі для розвитку самоконтролю. |
3. Дошкільний Вік (3–6 років)
|
Аспект |
Характеристика |
|
Психосоціальна Задача (Еріксон) |
Ініціатива. Почуття провини. Дитина
вчиться самостійно планувати та виконувати дії. Заохочення допитливості та
творчості формує мету та ініціативність. |
|
Когнітивний Розвиток (Піаже) |
Доопераційна стадія. Мислення егоцентричне (дитина бачить світ зі своєї точки
зору), магічне (віра в супергероїв), орієнтоване на сюжетно-рольову гру як провідну діяльність. |
|
Ключова Потреба |
Заохочення творчості, відповіді
на запитання «Чому?» та соціальна взаємодія
(гра з однолітками). |
4. Молодший Шкільний Вік (6–12 років)
|
Аспект |
Характеристика |
|
Психосоціальна Задача (Еріксон) |
Працьовитість (Компетентність). Почуття
неповноцінності. Провідна діяльність-навчання. Дитина
оцінює себе на основі своїх досягнень у школі та порівнює з однолітками. |
|
Когнітивний Розвиток (Піаже) |
Стадія конкретних операцій. Мислення
стає логічним і систематичним, але
все ще прив'язане до конкретних, фізичних об'єктів. Дитина освоює збереження (розуміння, що кількість не змінюється при
зміні форми). |
|
Ключова Потреба |
Визнання зусиль (не лише результату),
навчання вмінню працювати та соціальне прийняття
у групі однолітків. |
5. Підлітковий Вік (12–18 років)
|
Аспект |
Характеристика |
|
Психосоціальна Задача (Еріксон) |
Ідентичність. Рольове змішування. Центральне
питання: «Хто я?» Пошук сенсу, цілей та життєвих цінностей. Експерименти з
різними ролями та групами. |
|
Когнітивний Розвиток (Піаже) |
Стадія формальних операцій. Формується
абстрактне та гіпотетико-дедуктивне
мислення. Підліток може аналізувати філософські ідеї, прогнозувати
довгострокові наслідки та критично оцінювати світ. |
|
Ключова Потреба |
Автономія, конфіденційність, емоційна валідація та безпечний простір для
обговорення своїх пошуків. |