+38 (067) 498-39-99 Пн.-Пт.: 10.00-19.00

Психологічний розвиток дитини

25.11.2021
Переглядів: 967


Психологічний розвиток дитини-це безперервний процес якісних змін у мисленні, емоціях та соціальній взаємодії. Дві основні моделі, що описують ці стадії-це психосоціальна теорія Еріка Еріксона (фокус на конфліктах та соціальній взаємодії) та когнітивна теорія Жана Піаже (фокус на мисленні та пізнанні).

Ось огляд ключових психологічних стадій розвитку:

 

1. Немовля (0–1 рік)

Аспект

Характеристика

Психосоціальна Задача (Еріксон)

Базове довір'я. Недовіра. Формується базова віра у світ, його безпечність та передбачуваність, залежно від чуйності та постійності догляду дорослих.

Когнітивний Розвиток (Піаже)

Сенсомоторна стадія. Дитина пізнає світ через відчуття та рухи (смоктання, хапання, погляд). Наприкінці періоду формується постійність об'єкта (розуміння, що об'єкти існують, навіть коли їх не видно).

Ключова Потреба

Фізична та емоційна безпека, надійна прив'язаність (чутлива реакція на плач).

 

2. Ранній Вік (1–3 роки)

Аспект

Характеристика

Психосоціальна Задача (Еріксон)

Автономія. Сором та сумнів. Дитина прагне самостійності («Я сам!»), вчиться контролювати своє тіло (туалетні навички). Успіх веде до волі та впевненості.

Когнітивний Розвиток (Піаже)

Перехід до Доопераційної стадії. Активний розвиток символічного мислення (використання слів і образів замість прямих дій).

Ключова Потреба

Безпечне дослідження середовища та послідовні межі для розвитку самоконтролю.

 

3. Дошкільний Вік (3–6 років)

Аспект

Характеристика

Психосоціальна Задача (Еріксон)

Ініціатива. Почуття провини. Дитина вчиться самостійно планувати та виконувати дії. Заохочення допитливості та творчості формує мету та ініціативність.

Когнітивний Розвиток (Піаже)

Доопераційна стадія. Мислення егоцентричне (дитина бачить світ зі своєї точки зору), магічне (віра в супергероїв), орієнтоване на сюжетно-рольову гру як провідну діяльність.

Ключова Потреба

Заохочення творчості, відповіді на запитання «Чому?» та соціальна взаємодія (гра з однолітками).

 

4. Молодший Шкільний Вік (6–12 років)

Аспект

Характеристика

Психосоціальна Задача (Еріксон)

Працьовитість (Компетентність). Почуття неповноцінності. Провідна діяльність-навчання. Дитина оцінює себе на основі своїх досягнень у школі та порівнює з однолітками.

Когнітивний Розвиток (Піаже)

Стадія конкретних операцій. Мислення стає логічним і систематичним, але все ще прив'язане до конкретних, фізичних об'єктів. Дитина освоює збереження (розуміння, що кількість не змінюється при зміні форми).

Ключова Потреба

Визнання зусиль (не лише результату), навчання вмінню працювати та соціальне прийняття у групі однолітків.

 

5. Підлітковий Вік (12–18 років)

Аспект

Характеристика

Психосоціальна Задача (Еріксон)

Ідентичність. Рольове змішування. Центральне питання: «Хто я?» Пошук сенсу, цілей та життєвих цінностей. Експерименти з різними ролями та групами.

Когнітивний Розвиток (Піаже)

Стадія формальних операцій. Формується абстрактне та гіпотетико-дедуктивне мислення. Підліток може аналізувати філософські ідеї, прогнозувати довгострокові наслідки та критично оцінювати світ.

Ключова Потреба

Автономія, конфіденційність, емоційна валідація та безпечний простір для обговорення своїх пошуків.

 

 

 

Відгуків: 0

Написати відгук

Схожі статті

Дитячі страхи

Дитячі страхи

Дитячі страхи - це нормальний етап розвитку. Вони відображають зростання уяви та розуміння дитиною детальніше

Дитячі істерики! Що робити?

Дитячі істерики! Що робити?

Дитячі істерики – це нормальна частина розвитку, особливо у віці від 1 до 4 років, коли дитина ще н детальніше

Керування емоціями для дітей від 5 років

Керування емоціями для дітей від 5 років

Керування емоціями для дітей від 5 років-це не про те, щоб перестати відчувати, а про те, щоб навчи детальніше

Механізми казкотерапії

Механізми казкотерапії

Механізми казкотерапії: метафоричність, причинно-наслідкові зв'язки, усвідомлення вигоди від правил детальніше

Формування безпечної поведінки дитини

Формування безпечної поведінки дитини

Формування безпечної поведінки дитини, що охоплює фізичну, соціальну, емоційну безпеку та навіть ас детальніше

Батьки, які багато працюють

Батьки, які багато працюють

Батькам, які багато працюють, необхідно свідомо впроваджувати стратегії, які максимізують якість сп детальніше

Потреби та розвиток дитини від 0 до 3 років

Потреби та розвиток дитини від 0 до 3 років

Потреби та розвиток дитини від 0 до 3 років є критично важливими, оскільки в цей період формується детальніше

Потреби та розвиток дитини від 3 до 5 років

Потреби та розвиток дитини від 3 до 5 років

Потреби та розвиток дитини від 3 до 5 років охоплюють дошкільний вік. Це період формування ініціатив детальніше

Потреби та розвиток дитини від 5 до 7 років

Потреби та розвиток дитини від 5 до 7 років

Потреби та розвиток дитини від 5 до 7 років охоплюють період старшого дошкільного віку та готовност детальніше

Потреби і розвиток дитини від 7 до 9 років

Потреби і розвиток дитини від 7 до 9 років

Період від 7 до 9 років охоплює молодший шкільний вік. Це ключова фаза, коли провідною діяльністю с детальніше

Потреби і розвиток дитини від 10 до 15 років

Потреби і розвиток дитини від 10 до 15 років

Період від 10 до 15 років охоплює середній підлітковий вік і є фазою найбільш інтенсивних біологічн детальніше

Потреби і розвиток дитини від 15 до 18 років

Потреби і розвиток дитини від 15 до 18 років

Період від 15 до 18 років-це етап пізнього підліткового віку та ранньої юності, який характеризуєть детальніше